Joint_SECAP - Joint strategies for Climate Change Adaptation in coastal areas

Joint_SECAP

Joint strategies for Climate Change Adaptation in coastal areas

The fourth meeting of the Joint_SECAP Project- Interreg Italy Croatia will be held via Webinar on June 18th,  organized by the municipality of San Benedetto del Tronto.The University of Camerino with the School of Architecture and Design (SAAD) is coordinating a group of 8 Italian and Croatian partners on adaptation to climate change issues.

The connection will be made to the Cisco Webex platform, free form by typing the following code 146109281 or structured  at the following link: https://trevisanis.my.webex.com/join/trevisani

The aims of the project are:

• Raising awareness of citizens about the risks and appropriate measures related to climate change through workshops, seminars, websites, advertising, and promotional materials.
  • Gathering of data and assessment of climate change risks.
  • Creating a web platform where case studies, climate and energy measures, data on climate change risk will be available for free to all interested stakeholders and citizens.

Project is structured into two main phases:

• the first phase is focused on the development and implementation of the common methodology for Joint Sustainable Energy and Climate Action Plans (SECAP). Sharing the basic knowledge about issues concerning climate change adaptation strategies and energy efficiency measures with public and stakeholders.
  • the second phase starts when the analysis and data are uploaded in the web platform, acting as a useful tool for the development of scenarios which will be implemented in the Joint SECAPs which will be the main project output.

Lead partner: University of Camerino

Partners in the project:

• IRENA – Istrian Regional Energy Agency;
  • City of San Benedetto del Tronto;
  • Service of energy policy, air quality, national environmental information system of the department of public works, territorial management and environmental policies of region Abruzzo;
  • Municipality of Pescara;
  • SDEWES Centre - International centre for sustainable development of energy, water and environment systems;
  • Primorje - Gorski Kotar County;
  • County of Split – Dalmatia;
  • Municipality of Vela Luka.

The duration of the project is 30 months. Project started with implementation on 1st of January 2019 in is ongoing until 30th of June 2021.

The project benefits from public funding from European Regional Development Fund (ERDF) of 1,780,628.88 € and national co-financing of 314,228.63 € giving the total budget of 2,094,857.50 €.

More information on the project can be found on the web site:  https://www.italy-croatia.eu/web/jointsecap

„Joint_SECAP“

Joint strategies for Climate Change Adaptation in coastal areas

Il 18  Giugno si svolgerà via Webinar il 4° incontro del Progetto Joint_SECAP del Programma Interreg Italia Croazia, organizzato dal Comune di San Benedetto del Tronto. L’Università di Camerino con la Scuola di Architettura e Design, sta  coordinando un gruppo di 8 partners italiani e Croati sui temi dell’adattamento ai cambiamenti climatici.

Il Webinar utilizzerà la Cisco Webex platform,  code 146109281;

link: https://trevisanis.my.webex.com/join/trevisani

Gli obiettivi del progetto sono:

1.) Sensibilizzare i cittadini sui rischi e le misure appropriate relative ai cambiamenti climatici attraverso workshop, seminari, siti web, pubblicità e materiale promozionale.

2.) Raccolta di dati e valutazione dei rischi legati al cambiamento climatico.

3.) Creazione di una piattaforma web in cui casi di studio, misure climatiche ed energetiche, dati sul rischio di cambiamento climatico, saranno disponibili gratuitamente per tutte le parti interessate e i cittadini interessati.

Il progetto è strutturato in due fasi principali:

- la prima fase è incentrata sullo sviluppo e l'attuazione della metodologia comune per i piani d'azione per l'energia sostenibile e il clima (SECAP), che include la condivisione delle conoscenze di base sulle questioni relative alle strategie di adattamento ai cambiamenti climatici e le misure di efficienza energetica con il pubblico e le parti interessate.

- la seconda fase inizierà quando l'analisi e i dati verranno caricati nella piattaforma web, fungendo da utile strumento per lo sviluppo di scenari che saranno implementati nei Joint SECAPs che costituiranno l'output principale del progetto.

Capofila: Università di Camerino

Partner nel progetto:

- IRENA - Agenzia regionale per l'energia istriana;
- Città di San Benedetto del Tronto;
- Servizio di politica energetica, qualità dell'aria, sistema nazionale di informazione ambientale del dipartimento dei lavori pubblici, gestione del territorio e politiche ambientali della regione Abruzzo;
- Comune di Pescara;
- Centro SDEWES - Centro internazionale per lo sviluppo sostenibile di energia, acqua e sistemi ambientali;
- Primorje - Gorski Kotar County;
- Contea di Spalato - Dalmazia;
- Comune di Vela Luka.
La durata del progetto è di 30 mesi. Il progetto è iniziato il 1 ° gennaio 2019 e terminerà il 30 giugno 2021.
Il progetto beneficia di finanziamenti pubblici dal Fondo europeo di sviluppo regionale (FESR) di 1.780.628,88 euro e un cofinanziamento nazionale di 314.228,63 euro, con un bilancio totale di 2.094.857,50 euro.
Ulteriori informazioni sul progetto saranno presto disponibili sul sito Web: https://www.italy-croatia.eu/web/jointsecap